dilluns, 15 de febrer del 2016

Taller de Música Electrònica a l'Oms i de Prat



Aquest curs fa 10 anys que ensenyo música a secundària!!! (concretament a l'escola Oms i de Prat de Manresa) i han passat volant!!!

Vaig començar, m'imagino que com ho han fet la majoria de professors de música, ensenyant l'apassionant història de la música, les característiques del so i la resta de temes dels llibres de les diferents editorials.

Però de seguida vaig adonar-me que el que podia ser molt interessant per mi o per un altre músic no era gens atractiu per la majoria d'alumnes...

Així doncs, vaig preguntar-me: què motiva als alumnes que tinc a les escoles de música i que estan a secundària?

La resposta: fer música amb l'instrument, compartir la música en directe amb altres alumnes, crear la seva música pròpia i per suposat tot el relacionat amb l'ús de les noves tecnologies.



Després de l'anàlisi inicial ja tenia clar el que havia de fer:

  1. Aparcar els llibres de text 
  2. Posar la meva creativitat en marxa per trobar la manera que els meus alumnes de l'institut (que no tenen gairebé coneixements musicals) puguin crear la seva pròpia música, puguin gaudir interpretant música col·lectivament i fer-ho utilitzant les noves tecnologies

No va ser senzill...

Vaig decidir que la música l'havíem de fer a l'aula d'informàtica. I amb l'ajuda i l'assessorament del Carles Pascual (el professor d'informàtica) vaig començar a buscar programes que em permetessin assolir els grans objectius que m'havia marcat.
Així vam descobrir programes com el Magix Video (que ens permetia crear els nostres propis muntatges audiovisuals), l'Audacity (que ens permetia gravar àudio i també editar-to), el LMMS i plataformes d'internet com buttonbass, musiclab, incredibox, etc...

Així vam començar a fer les nostres cançons.
Malauradament vaig perdre el disc dur on tenia molt material fet pels alumnes, però al final de l'article Material recuperat de cursos anteriors, pots escoltar algunes de les creacions d'alumnes.

La part de creació ja estava resolta. Ara em faltava la part d'interpretació col·lectiva.

Vam desplaçar alguns instruments Orff a l'aula d'informàtica i així podíem tocar conjuntament. Ens ho vam passar molt bé i vam aprendre a treballar en equip, a escoltar-nos, a estar concentrats, la importància del silenci i moltes coses més. Però aquesta experiència ja l'havíen tingut a primària i jo volia utilitzar les noves tecnologies.

Així va sorgir la idea de crear la Catalunya Educational Laptop Orchestra (CELork), la primera orquestra de portàtils  del món enfocada exclusivament a l'educació. 
El primer projecte que vam dur a terme va ser el Fem Soroll, on vam interpretar un popurri de Bandes Sonores d'Acció, que vaig preparar expressament per la CELork.

I un dia, escolto el programa Generació Digital i descobreixo que el Marc Sibila, un antic company de feina, conjuntament amb Jordi Divins, també estan innovant amb la música i la tecnologia a l'institut de Navàs i que han creat Instròniks, i que és fabriquen els seus propis instruments electrònics amb Arduino!!!


QUINA SORPRESA!!!

De seguida em poso en contacte amb el Marc per conèixer millor el projecte i després d'uns mesos de contactes i buscar dates favorables, divendres passat van poder venir a l'Oms i de Prat a fer-nos uns tallers pels alumnes d'ESO i de Primària.



Va ser XULÍSSIM!!! 

Els alumnes s'ho van passar molt bé i van sortir molt motivats i amb ganes de continuar experimentant i aprenent música i noves tecnologies.

A continuació us deixo un vídeo-tastet del que vam poder compartir amb els Instròniks.




Moltes gràcies Jordi i Marc!!!!!




A continuació et deixo uns articles que penso que et poden interessar:


I recorda que si et SUBSCRIUS a NetiClariNet seràs el primer a poder llegir cada nou post i rebràs GRATIS els àudios, la partitura, el midi i un ebook on t'explico com he fet servir el material del Popurri de Bandes Sonores d'acció per a Orquestra de Portàtils a les meves classes de música de l'institut.

13 comentaris:

  1. M'agradat molttt! Ha estat molt bé!! El instrument que m'agradat més ha sigut la bateria!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Increíble, oi? La van fer amb una caixa de diferencials!!!

      Elimina
  2. Va estar molt divertit i em va agradar molt probar els instruments!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. A veure si ens construïm aviat els nostres propis instròniks...

      Elimina
  3. m' agradat molt el tetrabric de llet va estar bé

    ResponElimina
  4. Em va agradar moolt! Es molt original i el que em va agradar és va ser el plàtan :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Caxondo oi? El Marc va gravar una frase amb el micro i quan apreta el plàtan dispara la frase... i el millor de tot? Que després pots esmorzar plàtan, jaja

      Elimina
  5. Ha esta una pasada me quedat parat de com es pot fer això amb un cartó d llet el que més m'agradat a sigut el theremin

    ResponElimina
  6. M'ha encantat, ha estat molt divertit! sobretot quan tocaveu amb el theremin les cançons!!!

    ResponElimina
  7. Va estar molt divertit!! El plàtan i la bateria van ser els que més em va agradar jeje

    ResponElimina
  8. Va estar genial mai pensaria que amb un cartro de llet es poges fer un instrument. "Soc un platan"

    ResponElimina
  9. Un cartró de llet, un plàtan, un recipient d'ous, caixes de galetes... Això sí que és reciclar!!!!!!

    ResponElimina