1. QUI TOCARÀ?
Sembla
obvi, però és important tenir molt clar quins alumnes seran els que hauran de
tocar el concert. No és el mateix que toquin tots els teus alumnes que només
una part.
Per
mi la música és per compartir.
Així que: com més serem més riurem!!!
Per
tant, en els concerts importants -com per exemple el de Nadal o de Fi de Curs- jo
gairebé sempre escric perquè tots els meus alumnes puguin tocar alhora (tant el
que acaba de començar com el que ja fa temps que aprèn).
aquest és l'arranjament que vaig fer de la Dama d'Aragó per tocar tots
els clarinets junts al final de l'audició de clarinet
La
transversalitat sempre és present en el meu projecte pedagògic. En
aquest punt veiem que hi ha transversalitat de nivell i també transversalitat
d'edat:
·
Normalment es tendeix a fer tocar els
alumnes per proximitat de nivell. Jo adjunto els alumnes per nivell quan es
tracta de duets, trios o quartets (tot i que també intento que de tant en tant
alumnes de nivell més alt toquin amb d'altres que no en saben tant.
·
També hi ha tendència a separar els alumnes
per edats: Audició d'adults, audició d'elemental, etc... Jo penso que és molt
més interessant i profitós que els alumnes comparteixin l'experiència musical
amb independència de l'edat que tinguin, ja que això aporta molts beneficis a
tots.
2. QUINA ÉS
LA TEMÀTICA?
Em
sembla important que hi hagi un tema
que doni unitat a tot el que farem. Aquest fil conductor podria ser:
·
segons l'estil: Nadales pel
concert de Nadal, Bandes Sonores, Música Moderna, una època concreta (clàssica,
romàntica, etc..), música de videojocs, etc... En definitiva qualsevol excusa
que ens doni unitat i ens ajudi a enllaçar tots els punts que estic exposant.
Són els alumnes de 4ESO de la CELork (Catalunya Educational Laptop orchestra)
tocant el popurri de Bandes Sonores d'Acció
·
segons els objectius que estem treballant:
- Tècnics: Si, per exemple estic fent un
treball molt centrat en el picat en la majoria d'alumnes, o en les dinàmiques,
triaré una cançó on aquest aspecte tingui especial rellevància.
- Estètics o Teòrics: si hem treballat el
cànon, la polifonia o contrapunt a diferents veus...
- Coneixement i control del propi cos: puc
incloure moviment, coreografia, etc.. a la interpretació
·
segons la lletra de la cançó: Puc
aprofitar la temàtica de la lletra o lletres de les cançons que interpretarem i
incorporar-les d'alguna manera (ja sigui cantades pels alumnes, projectant imatges
o vídeos, recitant, etc...)
·
segons l'autor/compositor: Podem fer
un recull de peces del mateix compositor o potser un popurri.
·
segons l'instrument: Puc
aprofitar per preparar un muntatge musical amb les obres més importants,
conegudes o boniques d'un instrument (repertori de piano, violí, flauta, saxo,
etc...)
Doncs ja saps les primeres preguntes que t'has de fer per aconseguir un concert inolvidable i motivador.
T'atreveixes a endevinar la resta de preguntes que falten? Utilitza els comentaris i així veurem si coincidim en les respostes!!!
I recorda que si et SUBSCRIUS a NetiClariNet seràs el primer a poder llegir cada nou post i rebràs GRATIS els àudios, la partitura, el midi i un ebook on t'explico com he fet servir el material del Popurri de Bandes Sonores d'acció per a Orquestra de Portàtils a les meves classes de música de l'institut.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada