dissabte, 19 de desembre del 2015

Descobreix com pots motivar als alumnes amb un concert inolvidable (Part 1)




Tal com et vaig avançar fa uns dies quan et vaig explicar per què vaig triomfar al 2008 amb la música de PESADILLA ANTES DE NAVIDAD, avui et dic les dues primeres preguntes que t'has de fer si vols motivar els teus alumnes amb un concert inolvidable:

1. QUI TOCARÀ?

Sembla obvi, però és important tenir molt clar quins alumnes seran els que hauran de tocar el concert. No és el mateix que toquin tots els teus alumnes que només una part.

Per mi la música és per compartir. Així que: com més serem més riurem!!!
Per tant, en els concerts importants -com per exemple el de Nadal o de Fi de Curs- jo gairebé sempre escric perquè tots els meus alumnes puguin tocar alhora (tant el que acaba de començar com el que ja fa temps que aprèn).


aquest és l'arranjament que vaig fer de la Dama d'Aragó per tocar tots 
els clarinets junts al final de l'audició de clarinet
  
M'he adonat que pels petitons és molt motivador poder compartir escenari i assajos amb els més grans i pels grans és molt útil veure que poden compartir el que saben i pels adults (tinguin el nivell que tinguin) sempre els és bo contagiar-se de la il·lusió dels que són més joves.

La transversalitat sempre és present en el meu projecte pedagògic. En aquest punt veiem que hi ha transversalitat de nivell i també transversalitat d'edat:
·      Normalment es tendeix a fer tocar els alumnes per proximitat de nivell. Jo adjunto els alumnes per nivell quan es tracta de duets, trios o quartets (tot i que també intento que de tant en tant alumnes de nivell més alt toquin amb d'altres que no en saben tant.
·      També hi ha tendència a separar els alumnes per edats: Audició d'adults, audició d'elemental, etc... Jo penso que és molt més interessant i profitós que els alumnes comparteixin l'experiència musical amb independència de l'edat que tinguin, ja que això aporta molts beneficis a tots.


2. QUINA ÉS LA TEMÀTICA?

Em sembla important que hi hagi un tema que doni unitat a tot el que farem. Aquest fil conductor podria ser:

·      segons l'estil: Nadales pel concert de Nadal, Bandes Sonores, Música Moderna, una època concreta (clàssica, romàntica, etc..), música de videojocs, etc... En definitiva qualsevol excusa que ens doni unitat i ens ajudi a enllaçar tots els punts que estic exposant.


Són els alumnes de 4ESO de la CELork (Catalunya Educational Laptop orchestra)
tocant el popurri de Bandes Sonores d'Acció


·      segons els objectius que estem treballant:
 Tècnics: Si, per exemple estic fent un treball molt centrat en el picat en la majoria d'alumnes, o en les dinàmiques, triaré una cançó on aquest aspecte tingui especial rellevància.
-  Estètics o Teòrics: si hem treballat el cànon, la polifonia o contrapunt a diferents veus...
-  Coneixement i control del propi cos: puc incloure moviment, coreografia, etc.. a la interpretació

·      segons la lletra de la cançó: Puc aprofitar la temàtica de la lletra o lletres de les cançons que interpretarem i incorporar-les d'alguna manera (ja sigui cantades pels alumnes, projectant imatges o vídeos, recitant, etc...)

·      segons l'autor/compositor: Podem fer un recull de peces del mateix compositor o potser un popurri.

·      segons l'instrument: Puc aprofitar per preparar un muntatge musical amb les obres més importants, conegudes o boniques d'un instrument (repertori de piano, violí, flauta, saxo, etc...)


Doncs ja saps les primeres preguntes que t'has de fer per aconseguir un concert inolvidable i motivador. 

T'atreveixes a endevinar la resta de preguntes que falten? Utilitza els comentaris i així veurem si coincidim en les respostes!!!


I recorda que si et SUBSCRIUS a NetiClariNet seràs el primer a poder llegir cada nou post i rebràs GRATIS els àudios, la partitura, el midi i un ebook on t'explico com he fet servir el material del Popurri de Bandes Sonores d'acció per a Orquestra de Portàtils a les meves classes de música de l'institut.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada